Voor hervinden van werkplezier & vitaliteit!

Zelfcompassie
22
feb

Peptalk voor jezelf

Optimale prestaties lever je niet alleen met je lichaam. De beste resultaten boek je als wat je tegen jezelf zegt – je innerlijke dialoog – positief is. Als je continu kritiek op jezelf uit of blijft mopperen op een taak of de omstandigheden, maak je het jezelf onnodig moeilijker dan het is.

Als je het heft in eigen handen neemt, je innerlijke kracht gebruikt door jezelf positief te bevestigen in plaats van te bekritiseren, motiveer je jezelf. Dan vind je de (wils-)kracht om verder te gaan. Pas je innerlijke dialoog aan en geef jezelf een peptalk!

 

Je innerlijke criticus de mond snoeren

Om jezelf een peptalk te geven en je innerlijke criticus de mond te snoeren, kun je de techniek van de affirmaties gebruiken. Door jou zelf geformuleerde positieve zinnen die je bij voorkeur hardop uitspreekt. Op die manier kun je zelf invloed uitoefenen op je stemming, je motivatie en algemeen functioneren. Je innerlijke criticus roept meestal om het hardste en zegt ondermijnende dingen als:

“O, wat stom weer van je” en “ik kan ook niks goed” en “zie je nou wel, je bent een…”

In plaats daarvan zeg je vanaf nu:

“fouten maken is niet erg, daar leer ik van”, “ik accepteer mezelf precies zoals ik nu ben”, “ik ben waardevol”, “ik ben goed-genoeg”.

Kies een affirmatie uit die voor jou goed voelt (of verzin er zelf een), schrijf het op een post-it en plak deze op een plek waarbij je het elke dag ziet. Blijf de affirmatie consequent herhalen tegen jezelf. Bij voorkeur minimaal 6 weken = periode voor je hersenen om oude patronen te doorbreken. Daarmee bekrachtig je jezelf en groeit je gevoel van eigenwaarde en dat versterkt op haar beurt je zelfvertrouwen. Je durft meer, vermindert spanning en angst. Je zult beter in staat zijn om je dromen en doelen te realiseren. Het heeft positieve effecten op zowel je werk als je privéleven.

 

Voice Dialogue sessie

Tijdens een coachtraject pas ik ondermeer de Voice Dialogue methode toe, waarbij we de innerlijke criticus via een speelse oefening juist weer wél (even dan;-) aan het woord laten. Om te zien welke rol dit deel in jouw persoonlijkheid vervult en waar het zich zo bezorgd over maakt. Je maakt daarbij ook kennis met de tegenpool van de innerlijke criticus. Dit geeft altijd zeer waardevolle en direct toepasbare inzichten. Je innerlijke criticus ‘de mond snoeren’ wordt dan gaandeweg steeds minder noodzakelijk, omdat deze zich minder laat horen.

Andere zaken die aan bod komen om je innerlijke kracht te versterken zijn:

  • grondings- en centreeroefeningen
  • begeleide visualisaties/ontspanningsoefeningen voor meer zelfvertrouwen
  • focus op zelfcompassie en de positieve invloed van goede zelfzorg (fq, eq, iq, sq)
  • het chakramodel in relatie tot leiderschap en het opheffen van innerlijke blokkades om dromen/doelen (sneller) te realiseren.

Wil je meer lezen over het versterken van innerlijke kracht, download dan mijn gratis e-book.

Voor meer informatie over een coachtraject waarbij we speciale aandacht besteden aan het versterken van je persoonlijk/intern leiderschap of het maken van een afspraak, kun je me het beste bellen: 06 40320206.

2 Responses

  1. Mariska

    Dit is een goede tip Nicole. Eens kijken of het werkt. Ik ga ‘m ook doorgeven aan mijn dochterje (8). Want als ik boos op haar word omdat ze iets ondeugends heeft gedaan of niet luistert, dan schiet ze in de huilmodus en zegt dat ze toch maar een stout kind is en niks goed doet. Eens kijken of ik haar een meer positievere benadering kan aanleren.

Leave a Reply