Voor hervinden van werkplezier & vitaliteit!

Krachtiger denken en handelen
12
jun

Krachtiger denken en handelen

Als we ons op onbekend terrein begeven of de wereld op een nieuwe manier tegemoet treden, voelen we angst. Vaak belet ons dat om verder te gaan met datgene waar we mee bezig waren. Het is de kunst om die angst te voelen en het tóch te doen! Angst is een van de grootste obstakels die je in je leerproces van krachtig handelen tegenkomt. Veel voorkomende angsten: de angst om de verkeerde beslissing te nemen, faalangst, de angst om door de mand te vallen of de angst om iemand teleur te stellen.

 

Tips om angst & besluiteloosheid om te buigen naar kracht & actie:

Concentreer je op wat het je oplevert

Zeg tegen jezelf: ”ik word er altijd beter van, wat de gevolgen ook zullen zijn.” Verheug je op de kans om iets te leren of jezelf te ontplooien. Concentreer je op wat je erbij kunt winnen in plaats van wat je zou kunnen verliezen.

Wees proactief

Kom zelf in actie voordat een ander het voor je regelt. Zorg zelf voor mogelijkheden om te beslissen en knopen door te haken. Praat met anderen, vraag om hulp of informatie, werk samen. Neem verantwoordelijkheid voor je leven.

Houd je aan je belofte

Houd je aan elke belofte die je gemaakt hebt, ook aan de beloften aan jezelf. Dit verhoogt je gevoel van eigenwaarde.

Stap voor stap

Leg de lat niet meteen enorm hoog voor jezelf. Zet een eerste kleine stap in de richting van je doel. Kom gewoon in beweging en laat de controle over het eindresultaat los. Zie wat er gaandeweg op je pad komt en blijf alert op kansen die zich voordoen.

Focus

Als je je op 1001 dingen tegelijk richt, doe je eigenlijk alles maar half en is je leven gefragmenteerd. De energie is dan te verspreid om iets te manifesteren. Je kunt dat vergelijken met los zand dat tussen je vingers doorglipt. Bundel je energie in één punt, focus en manifesteer meer.

Wees flexibel en heb vertrouwen

Soms veranderen doelen in ons leven en zul je je plannen regelmatig moeten bijstellen. De beslissing die je vandaag neemt, hoeft niet de beslissing te zijn die je over 5 jaar neemt. Sta jezelf enige verwarring in het zoekproces toe en vertrouw erop dat je uiteindelijk via die verwarring tot duidelijkheid komt. Vertrouw op je gevoel.

Spreek krachtig

Besteed aandacht aan wat je zegt. Als je merkt dat je een of meer van onderstaande zinnen gebruikt, zorg er dan voor dat je jezelf herpakt en het krachtiger formuleert.

Ik denk dat ik misschien -> ik beslis dan om
Ja-maar -> Ja-en
Dat is een probleem, dat is lastig -> dat is een mooie gelegenheid
Ik hoop -> ik weet zeker
Had ik maar -> de volgende keer
Ik moet -> ik wil, ik mag

Beloon jezelf en leer

Beloon jezelf voor stappen die je hebt gezet buiten je comfortzone en voor zaken die goed gaan. Wees trots op jezelf. Als een beslissing minder goed uitpakt: observeer, reflecteer en leer van je fouten. Iedereen maakt fouten of neemt wel eens een verkeerde beslissing. We leren en groeien steeds bij elke beslissing die we maken. Wees mild naar jezelf (zelfcompassie).

Stel niet uit en hak door die knoop

Speel wat met je timing bij elke knoop die je doorhakt. Neem elke keer weer sneller een beslissing. Hoe sneller je knopen doorhakt, hoe vastberadener en doortastender je wordt.

Volg je intuïtie

Volg behalve je hoofd ook je onderbuikgevoel. Dit buikgevoel volgt zijn eigen speciale logica, maar deze logica heeft dikwijls wel gelijk. Vertrouw op je intuïtie (en laat je hoofd met al zijn logica even met rust). Soms moet je erg snel een besluit nemen en dan kan dit buikgevoel je echt helpen.

Visualiseer

Zet je verbeeldingskracht in (visualiseren). Zie jezelf als een besluitvaardig persoon, die echt in zichzelf gelooft. Stel jezelf voor dat je altijd de juiste beslissingen neemt. Hoe meer je in jezelf gelooft, hoe minder je je laat leiden door je angsten.

Leave a Reply