Voor hervinden van werkplezier & vitaliteit!

15
mrt

Innerlijke rust bewaren

We leven momenteel in een tijd waarin het een uitdaging is om je gemoedsrust te bewaren. De storm in ons hoofd, met alle gedachten en doemscenario’s, kan je innerlijke rust aardig verstoren. Hoe behoud je je rust in crisistijd? In dit blog enkele tips om het hoofd ‘cool’ te houden.

 

Mindfulness

Geef jezelf een geschenk door een moment van stilte op te nemen in de dagelijkse programma. Hiermee blijf je makkelijker in het NU in plaats van in paniek te raken over wat gaat komen. Angst wordt groter door onze gedachten. Praat tegen jezelf op de juiste manier.

Er zijn tal van apps online beschikbaar die je kunt downloaden op je mobiele telefoon, zoals Calme en Headspace. Er is ook een Nederlandstalige van VGZ (gratis), maar met minder opties dan de betaalde varianten. Zoek naar welke het beste bij jou past. Ook meditatie, yoga en ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om je geest tot rust te brengen.

Wil je met mijn begeleiding in de coachpraktijk een ontspanningsoefening doen? Dat kan uiteraard ook! Ik laat je ervaren hoe je meer ‘uit het hoofd’ en ‘in het lijf’ komt. Ik pas hier tevens diverse andere methodieken voor toe.

 

Newsbreak

Je kunt je aandacht continu op het nieuws richten of je kunt er bewust voor kiezen je inname wat te beperken. Veel nieuws kijken veroorzaakt namelijk onrust en angst. Zie de reacties die daaruit voortkomen met hamsteren, etc. Start je ochtend eens anders dan met het nieuws en sociale media. Verleg je aandacht overdag en zet meldingen op je telefoon uit. Minder prikkels is meer innerlijke rust.

 

Creatief zijn

Het denken/ratio – waar al je beren zich bevinden – zit in je linker hersenhelft. Stimuleer je rechter hersenhelft eens! Daar zit je creativiteit en inspiratie. Dat kan enorm helpen om te kalmeren. Schrijf, teken, maak muziek, zing, schilder een muurtje, ontwerp iets, etc. En bedenk creatieve oplossingen, bijv. als je nu tijdelijk minder inkomsten hebt.

 

Verleg je focus

Bij angst werkt het bijzonder goed als je je aandacht verlegt. Dat kan door afleiders te zoeken (zie andere punten), maar je kunt ook iets doen voor een ander. Daarmee breng je de focus af van je eigen problemen. Help een ander in tijden van nood. Klinkt simpel, maar is o-zo-effectief.

 

OMdenken

Dat wat je denkt, wordt vaak waarheid. Kijk naar mogelijkheden en kansen die deze periode je brengt. Ik schreef recent het blog ‘in elke crisis zit een kans’. Ik heb zelf al heel wat crises doorstaan in mijn leven en als ondernemer. Uiteindelijk kom je er sterker en beter uit. Je ontwikkelt veerkracht, leert, verandert zaken en gaat door op een soms nieuw ingeslagen pad.

It’s not a setback, it’s a setup for a better future

 

Ondersteunende affirmaties

Affirmaties zijn positieve bevestigingen die als ondersteuning dienen om je gedachten en patronen te doorbreken. Een paar die je nu kunnen helpen (spreek ze hardop uit):

  • Ik heb de moed om in het hier en NU te leven
  • Ik creëer vredige gedachten
  • Emoties zijn als golven op de zee, ze komen en ze gaan
  • Ik luister naar en vertrouw op mijn innerlijke wijsheid
  • Ik heb vertrouwen dat ook dit voorbij gaat.

 

Leef in het NU

We kunnen de toekomst niet voorspellen. Maak van elke dag opnieuw een bijzondere dag en richt je aandacht op wat er wél is. Waar je dankbaar voor bent. Misschien heb je nu meer tijd om met je geliefden door te brengen.

We zijn als mens enorm veerkrachtig en dit soort moeilijke tijden levert ons altijd weer iets op! Dat zien we meestal niet als we er middenin zitten. Een crisis vraagt om verandering en vernieuwing. We worden uitgedaagd zaken nét een beetje anders te gaan doen. Denk na over wat JIJ anders wilt gaan doen. Zo dragen we allemaal (nu al) bij aan betere tijden.

 

Ik wens je Liefde, Vertrouwen, Hoop, Wijsheid en Innerlijke Rust. Daarin schuilt je kracht!

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.