Voor hervinden van werkplezier & vitaliteit!

21
jul

Hoe dankbaarheid je leven verandert

Nadine loopt vast in haar werk en bij het maken van keuzes in haar leven. Ze stagneert omdat ze de perfecte keuze nastreeft en bang is dat ze iets verliest als ze focus aanbrengt in alle opties. Bovendien vergelijkt ze zichzelf met anderen in haar omgeving. Vriendinnen die al getrouwd zijn, een gezin en een koophuis hebben, ziet ze als geslaagder dan zij zelf, omdat ze dit alles nog niet heeft gerealiseerd.

 

Invloed van vergelijken

Op Instagram lijkt iedereen het ook beter voor elkaar te hebben dan zij. Althans, dat vertelt ze zichzelf. Dit zorgt ervoor dat ze zich steeds slechter gaat voelen over zichzelf. Ze denkt vanuit schaarste, vanuit niet-genoeg hebben en niet-goed-genoeg zijn.

Haar stemming lijdt eronder en ze ziet zaken vooral door een negatieve bril. Dit put haar uit, maakt angstig en zorgt voor uitstelgedrag en blokkades. Ze ziet even niet meer zo goed wat er wel goed gaat en wat er wel is in haar leven.

 

Dankbaarheid versterken

We hebben vaak de neiging om ons te richten op wat er mist in ons leven, maar als we bewust de tijd inruimen om te erkennen wat er goed is, zal je gewoonte om te focussen op het negatieve verzwakken en je dankbaarheid versterken.

Dankbaar zijn is makkelijker als het je goed gaat, je op vakantie bent en er geen stress en werkdruk is. Op een moment dat je een promotie of salarisverhoging krijgt of er een nieuwe liefde in je leven verschijnt. Dankbaarheid is een stuk moeilijker als het je minder voor de wind gaat.

 

Where the magic happens

Toch loont het om er bewust bij stil te staan. Uit onderzoek blijkt dat dankbaarheid bijdraagt aan je gezondheid. Het verlaagt je bloeddruk, je slaap verbetert en het bevordert ‘goede zelfzorg’. Het geeft je serotonine (=neurotransmitter) gehalte een boost, waardoor je je beter voelt en stress reduceert. Als de hele wereld om je heen instort, kan dankbaarheid je er doorheen loodsen en je staande houden. Het kan bovendien deuren openen en nieuwe ideeën brengen. Je wordt bijna magnetisch voor positieve ervaringen. Kortom, this is where the magic happens!

 

“A grateful heart is a magnet for miracles”

 

Van stagnatie naar flow

Dat gaat uiteraard niet vanzelf. Het vraagt om dagelijkse oefening, want het negatieve kan sterk zijn. We onthouden het negatieve vanuit een overlevingsstrategie, om nare en gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar helaas doen we het ook in situaties die helemaal niet gevaarlijk ZIJN en dat zorgt voor stagnatie. Ons brein is echter zeer flexibel en we kunnen ons trainen om het positieve meer te voeden en ons zelf een ander verhaal te vertellen. Dan gaat het weer stromen en kom je van stagnatie naar flow in je leven.

 

Start klein

Alle begin is moeilijk, dus als het negatieve sterk op de voorgrond staat bij jou, start dan klein. Met iets dat vlak voor je neus is. Je kunt dankbaar zijn voor: een dak boven je hoofd, een knuffel van je kind, de vogeltjes die in je tuin zingen, een fijn gesprek met een vriendin, een vruchtbare samenwerking, etc. Door dankbaarheid verschuift er heel subtiel iets in jou! Je wordt je bewuster en ziet zaken in een ander licht. Het kan er zelfs toe leiden dat je je verleden anders gaat zien, vanuit een nieuw perspectief. Dankbaarheid kan echt je leven veranderen.

 

Stapsgewijs naar verandering

Nadine koos heel bewust elke dag voor dankbaarheid en ging aan de slag met journaling. In een mooi boekje schreef ze waar ze blij van werd en dankbaar voor was. Journaling werd een soort pauzeknop aan het einde van een drukke dag, om even stil te staan bij wat er allemaal goed was gegaan.

In het coachtraject pakten we op diepere lagen door met een biografie/levenspanorama en een familieopstelling, die haar veel inzichten gaf over lasten die ze meedroeg vanuit haar gezin van herkomst. Door een aantal zaken daarna los te laten, kreeg ze meer ruimte voor nieuwe, positieve ervaringen. Via een oefening met vloerankers draaide ze (letterlijk) stapsgewijs haar negatieve overtuigingen over zichzelf en haar mogelijkheden om naar positieve varianten. Via visualisaties kreeg ze meer vertrouwen in de toekomst. Ze (h)erkende haar unieke talent, waardoor haar zelfvertrouwen groeide en ze minder ging vergelijken. Dit alles leidde tot minder uitstellen en met lef bij haar passende keuzes maken.

 

Zelf aan de slag

Om je alvast een beetje op weg te helpen, kun je onderstaande oefening doen, alleen of met een vriendin samen.

Noem 10 dingen waar je dankbaar voor bent, bijvoorbeeld in de afgelopen 7 dagen. Wees specifiek en schrijf het op! Vervolgens kun je er een kiezen, waarbij je met je verbeeldingskracht die positieve scene/situatie voor je gaat zien (visualiseren). Dit kun je regelmatig herhalen, bijvoorbeeld op een moment dat je niet zo lekker in je vel zit.

Op deze manier verstevig je je fundament voor levensvreugde (incl. werkplezier/relaties). Dat waar je dankbaar voor bent, haal je meer van in je leven!

 

Wil je net als Nadine stoppen met vergelijken en uit de stagnatie komen, nieuwe stappen zetten op werkvlak en persoonlijk groeien? Neem dan contact met me op om te zien wat ik voor je kan betekenen.

Vond je dit blog interessant? Ik waardeer het enorm als je een comment achterlaat of het wilt delen met anderen voor wie dit interessant is. Dank!

Leave a Reply

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.