Voor hervinden van werkplezier & vitaliteit!

Energievreters
05
feb

De 7 grootste energievreters

Als ik in mijn coachpraktijk aan cliënten vraag wat in hun werk de grootste energievreters zijn, dan noemen ze: hoge werkdruk, veel opeenvolgende veranderingen, negativiteit van collega’s, angstcultuur en slecht management. Als ze zelf teamleider zijn: gebrek aan visie van de directie. In veel gevallen zijn deze medewerkers als ze bij mij komen gestrest, overspannen, overbelast en in een aantal gevallen volledig opgebrand (burn-out). Soms zijn ze verveeld en missen ze uitdaging in hun werk (bore-out).

 

Vitaliteitsprogramma

In organisaties worden regelmatig vitaliteitsprogramma’s ingezet als het gaat om preventie van burn-out en voorkomen van onnodige uitval. Deze programma’s richten zich vooral op voeding, bewegen en ‘omgaan met stress’. Een HR adviseur zei vorig jaar tegen me: ”ik moet ergens beginnen en voor meer is geen draagvlak bij het Management Team”. Een dagje aandacht voor vitaliteit voor je medewerkers is uiteraard makkelijker dan een cultuur veranderen, protocollen en regels aanpassen en (blijvend) aandacht geven aan mensgericht leiderschap.

 

Waar zitten energievreters nu écht?

Zodra ik met medewerkers van organisaties aan de slag ga en ze steeds een beetje beter leer kennen en zij zich open stellen, kom ik toch tot een ander overzicht van de belangrijkste energievreters. Deze hebben maar deels met bovenstaande twee alinea’s te maken heeft. Het leek mij dan ook goed in dit blog eens aandacht daaraan te besteden, mythes te doorbreken en te laten zien wat nu écht hetgeen is waardoor mensen chronisch vermoeid raken en hun energie verliezen (dit leidt overigens niet altijd tot een burn-out…).

Ik kijk bij energiehantering in mijn coachpraktijk zowel naar fysieke, mentale, sociaal-emotionele en spirituele bronnen (dit laatste gaat bijv. over zingeving, inspiratie en zielsverlangens).

 

De 7 grootste energievreters

Onderstaand de ervaringen uit mijn coachpraktijk.

  1. Piekeren/malen/overmatig (negatief) denken, je zorgen maken, angst over de toekomst (niet in het NU zijn). Onze westerse wereld is helaas erg gericht op ratio, efficiëntie en resultaatgerichtheid. Veel mensen raken hiermee steeds verder verwijderd van hun gevoel en van zichzelf. Met het denken proberen we nog enigszins controle te houden, maar daardoor stroomt het niet meer. Dit leidt tevens vaak tot slaapproblemen, waardoor je nog verder uit balans raakt.
  2. Grenzeloosheid; alles willen en geen keuzes maken (opties openhouden uit angst het verkeerde te kiezen), geen ‘nee’ zeggen, X ballen tegelijk in de lucht houden (bijv. duobaan, meerdere functies naast elkaar, baan & jong gezin, mantelzorg naast werk, doorslaan in taken/uren, etc.)
  3. Zorgen voor de ander; je over-verantwoordelijk voelen voor van alles op het werk en in je privé leven is uitputtend. Teveel op je nek nemen dat daar niet thuishoort, té loyaal zijn en jezelf wegcijferen. Als je ‘druk’ bent met zorgen voor de ander, levert dat erkenning en waardering op. Bovendien hoef je zo niet met jezelf bezig te zijn. In coaching besteden we aandacht aan ‘Goede Zelfzorg’, dat houd jou staande. Dan hebben anderen ook meer aan je.
  4. Werk doen dat niet (meer) passend is; als je (al jaren) niet meer het juiste werk doet en/of niet meer in de juiste werkomgeving dan kan dit veel energie kosten. Vraag je af waarom je er nog steeds zit en je eigen groei belemmert? Meest gehoorde antwoord in mijn praktijk: financiële zekerheid. Dit is slechts een illusie. Als je maar lang genoeg volhoudt, dan is de kans op een bore-out of burn-out groot en hoe zeker voel je je dan als het gaat om het behouden van je baan? Angst voor verandering en schaarste is in deze een slechte raadgever.
  5. Gebrek aan ZINgeving en inspiratie; dit is een onderschatte bron van energie. Een die veel mensen momenteel missen in hun werk/leven. Van betekenis zijn, iets bijdragen, je toegevoegde waarde kennen en in de wereld zetten, je talenten optimaal benutten. Inspiratie is ‘voeding’ voor je ziel. Mis je dit dan is de kans groot dat je leegte ervaart, je futloos en moe voelt (dat komt dan niet door te hard werken..)
  6. Onzekerheid/eigenwaarde issues; hieruit ontstaan:
    1. prestatie-/bewijsdrang, perfectionisme, (te) hard werken, lat te hoog leggen
    2. lat te laag leggen=onder niveau werken (om niet te falen) en uitdaging missen
    3. gevoelens van niet-genoeg (waardering, tijd, geld, kennis, ervaring, etc.)
    4. het jezelf niet waard vinden of niet gunnen, jezelf niet op de eerste plaats zetten, niet in jezelf investeren
    5. jezelf en je vooruitgang saboteren, uitstelgedrag
    6. Vanuit dit niet-goed-genoeg voelen ontstaan ook blokkades om:
      1. van functie te veranderen, iets te veranderen in je leven en je talent optimaal te benutten
      2. zelfreflectie toe te passen; je blijft oorzaken voor het gebrek aan ‘geluk’ buiten jezelf leggen
  7. Onverwerkte emoties; op de meest onverwachte momenten kunnen lang weggestopte emoties aan de oppervlakte komen. Soms in de vorm van frustratie, irritatie, boosheid, angst, onrust, verdriet en machteloosheid. Het woord emotie komt van e-movere = energie in beweging. Gevoelens hebben een prachtige signaalfunctie en invloed op je lichaam en geest. Wil je in balans blijven, druk ze dan niet weg maar maak er juist ruimte voor, zodat je het kunt verwerken en loslaten. Kom in beweging!

In veel situaties waar mensen opgebrand raken, is sprake van een verlies waarover onvoldoende is gerouwd (bijv. van een ouder, een kind, partner, gezondheid, ontslag, etc.). We rennen vaak weer snel door en rationaliseren gevoelens weg. Soms is dat persoonlijk verlies al een jaar of langer geleden, maar komen emoties alsnog omhoog, bijvoorbeeld op een moment dat de werkdruk hoog is of je zo moe bent dat je het niet meer tegen kunt houden.

Uiteraard spelen ongezond eten (suikers maken moe) en weinig bewegen een rol. Net als veel op je mobiele telefoon zitten, uren op sociale media doorbrengen en Netflix ‘bingen’. Maar door al deze zaken raak je niet opgebrand en focus op een gezonde leefstijl alleen lost een burn-out niet op… Je voelt je hooguit fitter, wat mooi meegenomen is.

Zoals je misschien uit de top 7 van energievreters kunt afleiden hangen veel zaken met elkaar samen.

 

Ben jij toe aan een échte oplossing?

Kijk op diepere lagen en los het op bij de bron en op meerdere vlakken (werk, privé, persoonlijkheid). Ik ondersteun je daar graag bij, vanuit jarenlange ervaring met deze complexe problematiek en methodieken die hierbij werken. Je kunt hierbij denken aan:

  • Biografie & levenslijn (incl. toekomstvisie)
  • Tafelopstelling rondom krachtbronnen, uniciteit en overlevingsmechanismen (incl. familieopstelling; zicht op patronen die zich blijven herhalen in werk en relaties)
  • Tafelopstelling rondom rouw en verlies
  • Energieanalyse (incl. outdoorsessie in de natuur)
  • Begeleide visualisaties (bijv. rondom ‘loslaten’) en ontspannings-/ademhalingsoefeningen
  • Herontdekken van kernwaarden en inspiratiebronnen
  • Zicht op talenten, kwaliteiten en competenties
  • Ombuigen van belemmerende gedachten
  • Tafelopstelling ‘Overbelichte Kwaliteiten’ (Perfectionisme, Innerlijke Criticus, Controle, etc.)
  • Beroepenschatkist; zicht op passende (nieuwe) functies en werkomgeving
  • Herontdekken van jouw toegevoegde waarde.

We kijken samen wat er in jouw situatie precies nodig is om een nieuw perspectief voor je toekomst te creëren. Om met vertrouwen knopen door te hakken en te komen tot (beter passende) keuzes in je leven.

Meer weten? Bel: 06 403 202 06 of stuur een berichtje naar: info@onestepcoaching.nl

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.