Voor hervinden van werkplezier & vitaliteit!

4 Gouden remedies tegen angst
04
feb

4 Gouden remedies tegen angst

Vorig jaar schreef ik al eens een artikel met de titel ‘5 waarheden over angst’. In deze blogpost wil ik het onderwerp nog eens belichten vanuit een andere invalshoek en de 4 gouden remedies tegen angst met je delen. Mede ingegeven door mijn eigen recente ervaringen; zo heb ik me verdiept in mindtuning en bij mezelf geëxperimenteerd met EFT (emotional freedom techniques), meditatie, voeding en beweging.

 

Energielichamen

De behandeling van angst werkt naar mijn idee beter als je het niet alleen mentaal benadert, zoals met gesprekken en cognitieve therapie. Met een combi-aanpak gebaseerd op de 4 energielichamen (mentaal, fysiek, sociaal-emotioneel en spiritueel) boek je de beste resultaten.

1) Mentale remedie
Angst wordt veelal veroorzaakt door negatieve gedachten. Je bedenkt er als het ware zelf een verhaal bij, je geeft er woorden aan waardoor het groter wordt. Je bent met je aandacht teveel gericht op de toekomst en alles wat er mis kan gaan of op ervaringen uit je verleden die angst opriepen. Hierbij houdt je brein je voor de gek, door je te vertellen dat het weer op die manier gaat gebeuren. Dit bepaalt vervolgens je gedrag en het resultaat dat je boekt. Dat is meestal dan ook niet erg positief, wat onze angst alleen maar vergroot (=vicieuze cirkel). Behalve het trainen van je mindset, kun je methoden toepassen waarbij je je focus leert verleggen. Marie-Forleo maakte een luchtig filmpje ‘shine your attention out on others’ hierover. Wil je wat meer diepgang rondom focus verleggen, lees dan het boek ‘Van fobie naar vrijheid’ van Pieter Frijters.

2) Fysieke remedie
Je kunt angst verminderen door de juiste voeding te kiezen en bepaalde zaken achterwege te laten. In mijn top3 van weglaten/matigen staan: koffie, alcohol en suiker. Over gezonde voeding die je innerlijke rust bevordert, verwijs ik je graag naar mijn Pinterest pagina. Qua beweging vind ik zelf hardlopen een uitstekende sport om je zelfvertrouwen te vergroten (=angst verkleinen). Ook zelfverdedigingssporten zijn een aanrader. Maar kies iets dat bij jou past, waarbij je je goed voelt, zodat je gevoel van eigenwaarde omhoog gaat. Hieronder lees je waarom dat zo belangrijk is.

3) Sociaal-emotionele remedie
In mijn praktijk hoor ik veel cliënten over ‘ergens bij willen horen’ of zich niet erkend/gewaardeerd voelen. Door allerlei factoren in onze maatschappij is de verbinding zoek en mensen ervaren daardoor onnodig veel stress en angst. Zorg ervoor dat je je sociale contacten niet verwaarloosd. Zoek naar mogelijkheden om je (offline) te verbinden met anderen. Schrijf je in voor een leuke cursus, spreek regelmatig met vrienden af, zet je in als vrijwilliger, nodig een collega uit voor een lunchwandeling, toon oprechte interesse in een ander. Je verbinden met een ander, begint met herstel van de verbinding met jezelf. Zelfcompassie in plaats van zelfkritiek, zelfrespect en zelfwaardering zijn allemaal aspecten die je helpen je angst te verminderen. Zo zul je je minder snel ‘alleen’ of ‘niet-gewaardeerd’ of ‘niet-gehoord’ of ‘niet-serieus-genomen’ voelen. Geef eerst aan jezelf wat je van een ander graag wilt. Luister naar jezelf (je hart/intuïtie), neem jezelf serieus en waardeer jezelf.

4) Spirituele remedie
Als je in een God of hogere macht gelooft kan dat je angst verminderen, omdat het begrip ‘overgave’ je dan vast bekend voorkomt. Je hoeft je leven dan minder ‘in control’ te houden wat veel rust kan brengen. Voor de liefhebber en wie benieuwd is naar een ‘kerk 2.0’:
www.lakewoodchurch.com/watchonline.

Echter, ben je niet gelovig, dan zijn er nog tal van zaken die onder de noemer spiritualiteit vallen. Wat erg goed werkt bij angst is om jezelf te leren aarden/centreren en te gaan mediteren; hiermee maak je je hoofd leeg van al die gedachten die je zo onrustig maken. Ook Kundalini yoga, gericht op het in balans brengen van je chakra’s (energiepunten in je lijf) is een goede manier. Stel jezelf ook eens de vragen: ”heb ik een visie voor mijn leven? Wat drijft me, wat geeft mijn leven ZIN?” Zingeving en voldoening in je leven en werk zorgen voor vermindering van stress en angst. Als je je leven als zinvol ervaart, ben je tevredener over wat er al is en verdwijnt het streven naar meer en beter naar de achtergrond. Het is dan ‘goed-genoeg’, wat je innerlijke rust ten goede komt.

De vier gouden remedies tegen angst vind je dus in het combineren van een aanpak die gericht is op je vier energielichamen.

Kun je hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Als je een visie voor je toekomst wil creëren, wilt leren hoe je de verbinding met jezelf herstelt, je intern leiderschap versterkt, faalangst hanteert of angst en besluiteloosheid rondom stappen zetten in werk wilt ombuigen naar kracht en actie, dan ben je van harte welkom in mijn coachpraktijk. Bij heftige angststoornissen, fobieën, paniek en depressie ga je beter naar je huisarts die je kan doorverwijzen naar een psycholoog/therapeut. Ook voor mensen die medicijnen gebruiken voor stemmingswisselingen geldt een contra-indicatie voor coaching bij mij.

Leave a Reply